سفارش تبلیغ
صبا ویژن




برق تهران - پرسپولیس تهران، - اخبار برگزیده فوتبال
برق تهران - پرسپولیس تهران، مرحله یک چهارم جام حذفی

تصور کنید قرار بود شخص مدیر‌عامل یا حتی سرمربی پرسپولیس برای این تیم در جام‌حذفی قرعه‌کشی کنند و به سلیقه خودشان تیم‌های مقابل پرسپولیس را یک به یک بچینند. آیا باز‌هم چنین قرعه فوق‌العاده‌ای را برای خودشان متصور می‌شدند؟! پرسپولیس، تیمی که منهای 5 یا حداکثر 6 بازی در سایر مسابقاتش از فوتبال خود، تماشاگران را به وجد نیاورده و همان تیمی که دیگر هیچ اتفاق و شگفتی در ادامه لیگ نمی‌تواند اسباب قهرمانی‌اش را فراهم کند، از ابتدای حضورش در جام‌حذفی تا امروز که برای رسیدن به نیمه نهایی می‌جنگد، با هیچ تیم لیگ‌برتری یا حتی مدعیان درجه اول لیگ‌یک روبه رو نشده است. اقبال بلند پرسپولیس را چگونه می‌توان انکار کرد؟!
اگر قرار بود پرسپولیس روی کاغذ و براساس احتمالات و قدرت نامی حریفان در جریان مسابقات جام‌حذفی کشور راهش را تخمین بزند، هرگز نمی‌توانست تصور کند پس از کسب پیروزی مقابل کاوه تهران (از دسته دوم) مقابل مرصاد قرار بگیرد. بسیاری انتظار داربی را می‌کشیدند و اما استقلال در شیراز و برابر مرصاد شکست خورد. از آن طرف ذوب‌آهن از حریفی ناشناخته همچون داماش ایرانیان یک شگفتی‌ساز ساخت تا نبرد داماش و برق تهران به پیروزی برق ختم شود. حالا براساس قرعه باور نکردنی و رویایی پرسپولیس و میهمان شدن این تیم مقابل برق تهران و در صورت پیروزی برابر این تیم زیر‌گروه لیگ‌یک، پرسپولیس در ورزشگاه آزادی میزبان سپاهان اصفهان خواهد شد.آیا بهانه‌ای وجود دارد؟! تیمی که قهرمانی‌اش در لیگ را از دست رفته می‌بیند و از این پس باید صرفاً برای حفظ آبرویش در جدول رده‌بندی تلاش کند، نمی‌تواند از دست دادن قهرمانی جام‌حذفی را متصور شود. این حداقل خواسته‌ای است که هواداران پرسپولیس طلب می‌کنند.
خشکسالی:5 سال بدون هیچ جام‌قهرمانی. این تنها یادگار نیم دهه زندگی پرسپولیس است طی دهه .80 تیمی که اولین قهرمانی دهه 80 خورشیدی را با اقبالی بلند کسب کرد، در طول لیگ 81-82 با مربیگری علی پروین 3 جام برتر، حذفی و آسیایی را از دست داد. فصل 82-83 وینکو بگوویچ ناکام تلقی شد و در طول لیگ 83-84 با مربیگری سوبل، فصل 84-85 با حضور پروین، آری‌هان - و حتی در فینال حذفی با حضور دنیزلی - هر دو جام از دست رفت.
ولی نمی‌توان منکر این واقعیت شد که پرسپولیس طی فصل گذشته و پس از روی کار آمدن مدیریت جدید، بخش اعظمی از مشکلات مالی و ریالی‌اش حل شد. حضور بازیکنان جدید، عوض کردن سه گروه مربیگری و البته استفاده از اردوهای حاشیه خلیج‌فارس و اروپایی نشانه همین پیشرفت است اما مدیریت باشگاه پرسپولیس خیلی دیر متوجه دلایل ناکامی تیمش شد. شاید بهتر است محمد‌حسن انصاری‌فرد پیش از آن‌که اتاق و صندلی ریاست و مدیریت خود را ترک کند، یک جام قهرمانی به کلکسیون افتخارات این باشگاه اضافه کند. آیا کسب 5 پیروزی در جام‌حذفی آن‌هم نه مقابل استقلال و ذوب‌آهن و سایپا که برابر کاوه تهران، مرصاد شیراز، برق تهران و سپاهان اصفهان کار دشواری است؟!
تیمی که نمی‌شناسید:برق تهران آن‌قدر ناشناخته هست که حتی مصطفی دنیزلی از شاگردانش بخواهد حریف را برایش آنالیز کنند! بعد محمد‌رضا مامانی از علم بی‌بدیل خود بهره ببرد و بگوید: <آنها زیاد می‌دوند، در عرض هم خوب باز می‌شوند. ضد‌حملات خطر‌ناکی هم دارند>! آیا برای سرمربی سخت بود برای تماشای یکی از بازی‌های حریف تا جنوب تهران سفر کند؟! این سوِال را نباید مقابل دنیزلی قرار داد... چرا که ممکن است چنین خواسته‌ای برای مرد ترک‌تبار کسر شان باشد!
ناشناخته بودن برق تهران مطمئناً به این تیم کمک می‌کند در یکی از روزهای نادری که می‌تواند مقابل پرسپولیس نام خود را در زبان‌ها بیندازد، یک برگ برنده در دست داشته باشد. <مهدی دینور‌زاده> سرمربی برق تهران به جوانی تیمش می‌بالد و چنین می‌گوید: <هیچ یک از بچه‌های ما اسم و رسم‌دار نیستند ولی من به همین بچه‌ها اعتقاد دارم. می‌دانم که پرسپولیس بعد از نتایج ضعیفی که در طول فصل گرفته می‌خواهد در جام‌حذفی به قهرمانی برسد ولی قرار نیست ما از نام این تیم بترسیم. سیستم ما 3-5-2 است و برنامه ما براساس توانایی‌های بازیکنان‌مان انتخاب می‌شوند، نه تیم حریف>! مهدی دینور‌زاده است و رویای بزرگ شکست دادن پرسپولیس! مصطفی دنیزلی در پرسپولیس تا امروز به بسیاری از مربیان این لیاقت را بخشیده که از سد پرسپولیس به راحتی بگذرند!
چهره‌ها:چهره اول پرسپولیس را می‌توان مهرزاد معدنچی دانست. بازیکنی که متخصص بازی در جام‌حذفی است. او یک تنه فجر‌سپاسی را یکبار قهرمان جام‌حذفی کرد و سال بعد با گلزنی‌های فوق‌العاده‌اش همین تیم شیرازی را تا فینال این رقابت‌ها پیش برد. معدنچی فصل گذشته هم همین کار بزرگ را همراه پرسپولیس انجام داد. گل‌های استثنایی مهرزاد مقابل ابومسلم، ملوان و نساجی فراموش شدنی نیست.
همچنین نگاهی معکوس به خط دفاعی پرسپولیس داریم. مدافعانی که هر‌گاه اراده کرده‌اند، مهاجمان حریف را به گلزنان تاریخی بدل کرده‌اند. آیا خط دفاعی پرسپولیس مقابل برق تهران نمایش‌های نا‌امید‌کننده‌اش را تکرار می‌کند؟!
می‌خواستیم نگاهی هم به چهره‌های ناآشنای برق تهران داشته باشیم که با مقاومت سرمربی‌اش روبه‌رو شدیم: <نمی‌خواهم تا شروع بازی اسمی از بازیکنان ما بیاید>! شاید تصور می‌کند از روی نام و نام‌خانوادگی بازیکنانش می‌توان شکل بازی برق را پیدا کرد اما در صورتی که برق تهران موفق شود پرسپولیس را شکست دهد و از قهرمانی دور سازد، مطمئناً در این هفته‌های پایانی سال نام دینور‌زاده و مردانش را بسیار خواهید شنید!



نویسنده : سیروس حسین » ساعت 12:32 عصر روز پنج شنبه 85 اسفند 17